Monday, March 7, 2011

Lari Kemana Pun Akhirnya Kena Tangkap

Menculik di Kuala Terengganu, diberkas di Kota Kinabalu

KUALA TERENGGANU 6 Mac - Meskipun berjaya menyembunyikan diri selama lima tahun, seorang suspek yang dikehendaki polis negeri ini kerana menculik kanak-kanak berusia tiga tahun untuk tebusan di Kuala Ibai dekat sini, pada 2006, akhirnya berjaya diberkas di Sabah, Selasa lalu.

Suspek berusia 30 tahun yang merupakan juruelektrik ditahan dalam serbuan sepasukan anggota dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri di Inanam, Kota Kinabalu, pukul 7.35 pagi.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan berkata, kejayaan itu diperoleh hasil kerjasama polis kedua-dua negeri tersebut.

"Hasil maklumat, kita berjaya mengenal pasti identiti dan alamat tempat tinggal suspek sebelum meminta bantuan polis Sabah untuk menahannya.

"Suspek yang berjaya ditahan itu dibawa ke Terengganu dan direman sehingga 9 Mac ini untuk siasatan lanjut," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Dalam kejadian pada 22 Oktober 2006, seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun telah dilarikan suspek ketika ibu bapa mangsa yang merupakan peniaga tidak berada di rumah.

Sejurus selepas kejadian, ibu bapa mangsa telah menerima panggilan yang menuntut wang tebusan RM200,000 untuk mendapatkan anaknya kembali.

Bagaimanapun, ibu bapa mangsa yang tidak mampu menyediakan wang itu, menyerahkan wang tunai RM20,000 selain cek bernilai RM22,800 kepada suspek.

Suspek kemudian melepaskan kanak-kanak berkenaan pada pukul 2 petang hari yang sama dalam keadaan baik sebelum menghilangkan diri.

Difahamkan, sebelum kejadian suspek dikatakan bekerja memasang wayar di rumah mangsa sebelum menculik kanak-kanak terbabit yang ketika itu tinggal bersama orang gaji.

Tambahnya, kes disiasat bawah Seksyen 3 Akta Culik 1961.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment