Monday, March 7, 2011

Memalukan Tentera

Pesara tentera dibelasah curi beras, tong gas

KUALA TERENGGANU 6 Mac - Seorang pesara tentera menerima padah dibelasah oleh orang ramai kerana mencuri tiga kampit beras dan satu tong gas memasak berhampiran sebuah pasar raya di Kuala Ibai, dekat sini, semalam.

Lebih malang, suspek berusia 37 tahun dipukul sehingga cedera di muka dan badan di hadapan anak dan isterinya yang sedang sarat mengandung.

Dalam kejadian kira-kira pukul 4 petang, perbuatan jenayah suspek itu disedari seorang lelaki yang dipercayai pemilik sebuah kedai runcit.

Lelaki tersebut berjaya mengecam wajah suspek yang dikatakan pernah melakukan perbuatan sama di kedai runcitnya sebelum ini.

Menurut saksi yang ingin dikenali sebagai Hassan berusia 23 tahun, suspek terbabit pernah mencuri barangan keperluan asas seperti beras dan tong gas memasak dari beberapa buah kedai runcit di kawasan itu, beberapa hari lalu.

Katanya, berikutan itu, pemilik kedai runcit berkenaan mengecam wajah suspek dan kebetulan dia turut mengunjungi pasar raya berhampiran.

"Suspek mencuri beras dan tong gas memasak dengan memaklumkan kepada pekerja di sebuah kiosk berdekatan untuk tumpang meletakkan barang-barang berkenaan kerana sukar untuk membawanya menggunakan motosikal.

"Dia datang dengan sebuah kereta membawa isteri dan anak untuk ambil barang tapi selepas tahu barang itu dicuri, penduduk terus tangkap dan pukul dia," katanya ketika ditemui dekat sini, semalam.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan ketika dihubungi hari ini mengesahkan kes berkenaan.

Katanya, semua barangan yang dicuri iaitu tiga kampit beras dan satu tong gas memasak berjaya dirampas daripada suspek.

"Siasatan mendapati suspek mempunyai tiga rekod jenayah sama menggunakan modus operandi berpura-pura untuk membeli barang sebelum melarikan barang-barang terbabit ke kawasan lain," katanya.

Tambahnya, dalam kejadian berkenaan suspek yang bekerja sebagai buruh itu cedera di bahagian muka dan anggota badan.

"Kes disiasat di bawah Seksyen 380 Kanun Keseksaan dan ujian air kencing ke atas suspek mendapati dia tidak mengambil dadah," katanya.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment